Caterina Caselli
Bemutatás:
Caterina Caselli, mai teljes nevén Caterina Caselli Sugar (Sassuolo, 1946. április 10.) olasz táncdalénekesnő és producer, az olasz popzene nagyasszonya, a Sugarmusic S.p.A. elnöke.
A Modena melletti Sassuoloban született és már 14 évesen csatlakozott a Gli Amici (A barátok) együtteshez. A barna énekesnő karrierje 1964-ben indult, amikor részt vett a Castrocaroi Fesztiválon és lemezszerződést kapott a milánói MRC kiadónál. Első lemeze a "Ti telefono tutte le sere" (Minden este fölhívlak ) azonban még nem nagyon fogyott és az ezt követő "Mi sento stupida" (Ostobának érzem magam) sem hozott sikert. 1965-ben kiadót váltott és haját szőkére festtette. A CGD kiadónál jelent meg "Sono qui con voi" (Veletek vagyok itt) című lemeze, amely Van Morrison "Babe please don’t go" című számának olasz átirata volt. A dal többször ment a rádióban, ugyan nem hozott átütő sikert azonban mégis országosan ismertté tette a nevét. Az igazi hírnevet az 1966-os Sanremói Fesztivál hozta meg számára a "Nessuno mi può giudicare" (Senki sem ítélhet el) című dallal. A dalt a már befutott Adriano Celentano énekelte volna, de a nagyon energikus számot végül nem fogadta el, így kapta meg Caterina. A dal ugyan nem nyert, de már 1966 februárjában az olasz slágerlista élére tört és kilenc hétig ott is maradt megelőzve Domenico Modugno "Dio come ti amo" (Istenem, mennyire szeretlek!) című győztes számát.
A dal most már végképpen sztárrá emelte Caterinát és gyorsan követték a további sikerek. A "Perdono" (Megbocsátás) 1966 nyarán megnyerte a Festivalbart az olasz nyári zenei fesztivált és júliusban ötödik volt a slágerlistán. Rögtön követte a hasonló sikert elért "L’uomo d’oro" (Aranyember) is. Első nagylemezéhez az angol We Five együttessel állt össze és "Caterina Caselli meets the We Five" címmel jelent meg az angliai Derbyben, 1966-ban. Ezt követte egy újabb kislemez, amelyen a "Cento giorni" (Száz nap) és a Rolling Stones "Paint it black" című számának olasz verziója a "Tutto nero" (Tökfekete) szerepelt. Nem sokat váratott magára a második album sem, amely még ebben az évben jelent meg "Casco d'oro" (Aranysisak) címmel. 1967-ben újra részt vett a Sanremói dalfesztiválon az "Il cammino di ogni speranza" (A minden reménység menete) című dallal, amely ugyan nem nyert, de további sikereket hozott a számára. Következett a "Sono bugiarda" (Hazug vagyok), amely egészen a slágerlista ötödik helyéig röpítette. Következő kislemeze a "Solo spento" (Kialudtam) a 12. lett és már készült a harmadik nagylemez, a "Diamoci del tu" (Tegeződjünk), amely még ebben az évben meg is jelent. Közben sokoldalúságát megcsillogtatva több filmben szerepelt. Ebben az évben Giorgio Bianchi "Quando dico che ti amo" (Amikor azt mondom, szeretlek) és Mariano Laurenti "Una ragazza tutta d'oro" (Csupa arany lány) című filmjében tűnt fel.
1968-ban a már ismét barna Caterina újabb hatalmas slágerekkel hódította meg a szíveket. Az "Il volto della vita" (Az élet arca) David Mc Williams "Days of Pearly Spencer" című dalának olasz változata és az olasz "Insieme a te non ci sto più" (Nem leszek veled többé). Mindkét szám az első öt közé került a slágerlistán. A Canzonissima dalversenyen előadott "Il carnevale" (A farsang) egészen a második helyig tört fel, majd újra egy film következett Enzo Battaglia "Non ti scordar di me" (Ne felejts el!) című alkotása. 1969 tavaszán az "Il gioco dell’amore" (A szerelem játéka) című dalt énkelte a Sanremói fesztiválon, amely ismét a legjobb húsz között volt a slágerlistán. Az 1970-es fesztiváldal, a "Re di cuori" (Szívkirály) azonban meglepően kevéssé volt sikeres, bár utána világsláger lett. Ebben az évben újabb albuma jelent meg "Caterina Caselli" címmel. Egy évvel később a "Ninna nanna" (Bölcsődal) című dalt énekelte és megjelent "Casa degli angeli" (Angyalok háza) című kislemeze. 1972-ben az "É domenica mattina" (Vasárnap reggel) a Canzonissimán az elődöntőig jutott. 1973-ban a Festivalbaron az "Un sogno tutto mio" (Saját álmom) című dalt énekelte.
A 70-es évek elején ugyan tovább folytatta az éneklést, a lemezkészítést, de emellett már producerként is megcsillogtatta tehetségét és később több ifjú tehetség felfedezőjeként és producereként is megjelent. 1970-ben férjhez ment Piero Sugarhoz és 1974-ben éneklést befejezve már végleg a produceri munkát választotta. Az első általa menedzselt énekes Zucchero volt, a fordulópontot azonban a "Miserere" (Könyörgés) című lemez jelentette, amelyen hatalmas ötletként a blues-énekes Zucchero a 20. század végi, olasz belcanto királyával Luciano Pavarottival együtt énekel. A lemez millió példányban fogyott el szerte a világon és a slágerlistákon a legjobb 10 közé került. 1990-ben még egyszer, utoljára föllépett a Sanremói dalfesztiválon "Bisognerebbe non pensare che a te" (Csak rád kell gondolnom) című dalával. Andrea Bocelli, Eros Ramazzotti, Pierangelo Bertoli, Elisa, néhány név az általa menedzselt sztárok közül. Aki ma Olaszországban nemzetközi sztár akar lenni, az Caterinához megy. Caterina mindig kemény nő volt, aki sohasem volt a drog rabja, mindig ragaszkodott a régi értékekhez és katolikus vallásához. Értékrendjében Isten, a család, az otthon és a munka volt a meghatározó, amelyhez később a béke és az ökológia is társult, emellett mindig is távol tartotta magát a politikától. Ma boldog nagymama és a tehetséges fiatal énekeseket menedzselő SugarMusic S.p.A. elnöke.
A Modena melletti Sassuoloban született és már 14 évesen csatlakozott a Gli Amici (A barátok) együtteshez. A barna énekesnő karrierje 1964-ben indult, amikor részt vett a Castrocaroi Fesztiválon és lemezszerződést kapott a milánói MRC kiadónál. Első lemeze a "Ti telefono tutte le sere" (Minden este fölhívlak ) azonban még nem nagyon fogyott és az ezt követő "Mi sento stupida" (Ostobának érzem magam) sem hozott sikert. 1965-ben kiadót váltott és haját szőkére festtette. A CGD kiadónál jelent meg "Sono qui con voi" (Veletek vagyok itt) című lemeze, amely Van Morrison "Babe please don’t go" című számának olasz átirata volt. A dal többször ment a rádióban, ugyan nem hozott átütő sikert azonban mégis országosan ismertté tette a nevét. Az igazi hírnevet az 1966-os Sanremói Fesztivál hozta meg számára a "Nessuno mi può giudicare" (Senki sem ítélhet el) című dallal. A dalt a már befutott Adriano Celentano énekelte volna, de a nagyon energikus számot végül nem fogadta el, így kapta meg Caterina. A dal ugyan nem nyert, de már 1966 februárjában az olasz slágerlista élére tört és kilenc hétig ott is maradt megelőzve Domenico Modugno "Dio come ti amo" (Istenem, mennyire szeretlek!) című győztes számát.
A dal most már végképpen sztárrá emelte Caterinát és gyorsan követték a további sikerek. A "Perdono" (Megbocsátás) 1966 nyarán megnyerte a Festivalbart az olasz nyári zenei fesztivált és júliusban ötödik volt a slágerlistán. Rögtön követte a hasonló sikert elért "L’uomo d’oro" (Aranyember) is. Első nagylemezéhez az angol We Five együttessel állt össze és "Caterina Caselli meets the We Five" címmel jelent meg az angliai Derbyben, 1966-ban. Ezt követte egy újabb kislemez, amelyen a "Cento giorni" (Száz nap) és a Rolling Stones "Paint it black" című számának olasz verziója a "Tutto nero" (Tökfekete) szerepelt. Nem sokat váratott magára a második album sem, amely még ebben az évben jelent meg "Casco d'oro" (Aranysisak) címmel. 1967-ben újra részt vett a Sanremói dalfesztiválon az "Il cammino di ogni speranza" (A minden reménység menete) című dallal, amely ugyan nem nyert, de további sikereket hozott a számára. Következett a "Sono bugiarda" (Hazug vagyok), amely egészen a slágerlista ötödik helyéig röpítette. Következő kislemeze a "Solo spento" (Kialudtam) a 12. lett és már készült a harmadik nagylemez, a "Diamoci del tu" (Tegeződjünk), amely még ebben az évben meg is jelent. Közben sokoldalúságát megcsillogtatva több filmben szerepelt. Ebben az évben Giorgio Bianchi "Quando dico che ti amo" (Amikor azt mondom, szeretlek) és Mariano Laurenti "Una ragazza tutta d'oro" (Csupa arany lány) című filmjében tűnt fel.
1968-ban a már ismét barna Caterina újabb hatalmas slágerekkel hódította meg a szíveket. Az "Il volto della vita" (Az élet arca) David Mc Williams "Days of Pearly Spencer" című dalának olasz változata és az olasz "Insieme a te non ci sto più" (Nem leszek veled többé). Mindkét szám az első öt közé került a slágerlistán. A Canzonissima dalversenyen előadott "Il carnevale" (A farsang) egészen a második helyig tört fel, majd újra egy film következett Enzo Battaglia "Non ti scordar di me" (Ne felejts el!) című alkotása. 1969 tavaszán az "Il gioco dell’amore" (A szerelem játéka) című dalt énkelte a Sanremói fesztiválon, amely ismét a legjobb húsz között volt a slágerlistán. Az 1970-es fesztiváldal, a "Re di cuori" (Szívkirály) azonban meglepően kevéssé volt sikeres, bár utána világsláger lett. Ebben az évben újabb albuma jelent meg "Caterina Caselli" címmel. Egy évvel később a "Ninna nanna" (Bölcsődal) című dalt énekelte és megjelent "Casa degli angeli" (Angyalok háza) című kislemeze. 1972-ben az "É domenica mattina" (Vasárnap reggel) a Canzonissimán az elődöntőig jutott. 1973-ban a Festivalbaron az "Un sogno tutto mio" (Saját álmom) című dalt énekelte.
A 70-es évek elején ugyan tovább folytatta az éneklést, a lemezkészítést, de emellett már producerként is megcsillogtatta tehetségét és később több ifjú tehetség felfedezőjeként és producereként is megjelent. 1970-ben férjhez ment Piero Sugarhoz és 1974-ben éneklést befejezve már végleg a produceri munkát választotta. Az első általa menedzselt énekes Zucchero volt, a fordulópontot azonban a "Miserere" (Könyörgés) című lemez jelentette, amelyen hatalmas ötletként a blues-énekes Zucchero a 20. század végi, olasz belcanto királyával Luciano Pavarottival együtt énekel. A lemez millió példányban fogyott el szerte a világon és a slágerlistákon a legjobb 10 közé került. 1990-ben még egyszer, utoljára föllépett a Sanremói dalfesztiválon "Bisognerebbe non pensare che a te" (Csak rád kell gondolnom) című dalával. Andrea Bocelli, Eros Ramazzotti, Pierangelo Bertoli, Elisa, néhány név az általa menedzselt sztárok közül. Aki ma Olaszországban nemzetközi sztár akar lenni, az Caterinához megy. Caterina mindig kemény nő volt, aki sohasem volt a drog rabja, mindig ragaszkodott a régi értékekhez és katolikus vallásához. Értékrendjében Isten, a család, az otthon és a munka volt a meghatározó, amelyhez később a béke és az ökológia is társult, emellett mindig is távol tartotta magát a politikától. Ma boldog nagymama és a tehetséges fiatal énekeseket menedzselő SugarMusic S.p.A. elnöke.
Biográfia:
Albumok (Olaszország)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
1966 - Caterina Caselli meets the We Five (Derby, dbl 8019)
1966 - Casco d'oro (CGD, FG 5029)
1967 - Diamoci del tu (CGD, FG 5033)
1970 - Caterina Caselli FGS 5080
1972 - Caterina Caselli FGL 5105
1974 - Primavera (Tavasz) CGD 69071
1975 - Una grande emozione (Nagy érzés) CGD 69121
1988 - Casco d'oro 20 anni dopo (Aranysisak 20 év múltán) CGD 20818
1990 - Amada mia Sugar (Amada, édesem - szójáték a nevével) 508100-1
Albumok (külföld)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
1967 - Caterina Caselli & Gigliola Cinquetti, LP Dél-Amerika
1967 - Sole spento (Kialudt Nap), Kanada
1968 - Caterina Caselli, LP Románia
1970 - Caterina & Bobby Solo, LP Magyarország
Albumok (Olaszország, válogatások)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
1977 - Ritratto di… Caterina Caselli (C.C. arcmása), Record Bazaar RB 118
1983 - Nessuno mi puo giudicare, CGD MusicA LSM 1000
1983 - Il volto della vita, CGD MusicA LSM 1001
1983 - Caterina Caselli, CGD MusicA LSM 1180
1986 - Casco d´oro, CGD MusicA 3 LP LSM 2005
Kislemezek (Olaszország)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
1964 - Ti telefono tutte le sere/Sciocca MRC A 204
1965 - Sono qui con voi/La ragazza del Piper (Piper csaja) (CGD N 9577)
1966 - Nessuno mi può giudicare/Se lo dici tu (Ha te mondod...) (CGD N 9608)
1966 - L'uomo d'oro/Perdono (CGD N 9612)
1966 - Cento giorni/Tutto nero (CGD N 9640)
1967 - Il cammino di ogni speranza/Le biciclette bianche (Fehér biciklik) (CGD N 9651)
1967 - Sono bugiarda/Incubo n°4 (Lidérc 4) (CGD N 9660)
1967 - Sole spento/Il giorno (A nap) (CGD N 9668)
1968 - Il volto della vita/Disperatamente io ti amo (Kétségbeesetten szeretlek) (CGD N 9680)
1968 - L'orologio/Bagnata come un pulcino (Az óra/Ázott csirke) (CGD N 9683)
1968 - Insieme a te non ci sto più/Il dolce volo (Édes repülés) (CGD N 9691)
1968 - Il carnevale / La nuvola (A felhő) (CGD N 9720)
1969 - Il gioco dell´amore / Il lunedi (Hétfő) (CGD N 9705)
1969 - Tutto da rifare / Fiori sull´acqua (Mindent újra csinálni/Virágok a vízen) (CGD N 9715)
1969 - Emanuel / Il ballo di una notte (Éjszakai tánc) (CGD N 9733)
1969 - Una pagina a caso / Questa é musica per me (Oldal, találomra) (CGD DPD 2)
1970 - Re di cuori/L'esistenza (Létezés) (CGD N 9768)
1970 - Spero di svegliarmi presto /Morire due volte (Remélem, hamar fölébredek!/Kétszer halni) (CGD N 9774)
1970 - L'umanità /Nel 2023 (AZ Emberiség/2023-ban) (CGD N 9805)
1970 - La mia vita, la nostra vita / La ragione c´è (Életem, életünk/Van oka) (CGD N 9820)
1970 - Viale Kennedy / La spia (Kennedy sugárút/A kém) (CGD N 9825)
1971 - Ninna Nanna / Il fiore d´oro (Aranyvirág) (CGD 106)
1971 - La casa degli angeli / Adagio in sol minore (Adagio g-mollban) (CGD 120)
1972 - Com'è buia la città/Ci sei tu (Milyen sötét a város!/Megvagy!)(CGD 7982)
1972 - Che strano amore/Le ali della gioventù (Milyen furcsa szerelem!/Az ifjúság szárnyai) (CGD 8378)
1972 - É domenica mattina / Il nostro mondo (Világunk) (CGD 1105)
1973 - Un sogno tutto mio / Un po' di te (Egy darab belőled)(CGD 1517)
1974 - Momenti si momenti no / Ricordi e poi (Igen pillanatok, nem pillanatok/Emlékek és tovább) (CGD 2324)
1974 - Desiderare / Noi lontani noi vicini (Kívánni/Mi távoliak, mi közeliek) (CGD 2698)
1975 - Seguila / Nessuno mi puo giudicare (Cherchez la femme!) (CGD 3195)
1983 - Perdono (Ep con altri 3 artisti) (EP 3 másik művésszel) (CGD 10405)
1983 - Amico è ( con Dario Baldan Bembo) (Igaz barát DBB-val) (CGD 10445)
1990 - Bisognerebbe non pensare che a te / Cento giorni (Sugar 508000-7)
1990 - Come mi vuoi / Ah, Caterina (Szeretsz?)(Sugar 508002-7)
Kislemezek (külföld)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
1964 - Muchas veces te telefeneo/No esta bien/Me siento timida/Me aburro los domingos, Spanyolország
1965 - Me aburro los domingos, Spanyolország
1966 - La verité je la vois dans tes yeux/Personne/La timidité/Un homme en or Festival (Az igazságot látom a szemedből/Személy - Persona?/Félénkség/Férfi az aranyfesztiválon?), Franciaország
1966 - Ninguo me puede juzgar/Si lo dices tu(/Ha azt mondod...), Spanyolország
1966 - El hombre de oro / Perdono (L'uomo d'oro), Spanyolország
1967 - Per fare un´uomo / Una storia d´amore (Teremtés?/Szerelmi történet), Brazília
1968 - È la pioggia che va / Cantastorie (Hogy' esik!/Dalostörténetek), Portugália
1968 - Sole spento / Le biciclette bianche, Franciaország
1968 - Contigo ni un minuto mas / El vuelo (/Repülés), Spanyolország
1968 - Il volto della vita / L´orologio, Portugália
1968 - Contigo ni un minuto mas / El carnaval (/Farsang)
1969 - Una pagina a caso / Questa é musica per me (/Nekem való zene)
1969 - Sì, sì Signorina / Wie all die anderen (Igen, igen kisasszony/Mi, mint mindenki más), NSZK CBS
1969 - Una luce mai accesa / Tutto da rifare (Egy sose meggyulladt fény), Brazília
1969 - El juego del amor, Spanyolország
1970 - Comme des rois / Emanuel (Mint a királyok), Franciaország
1970 - Rey de corazones / Emanuel, Spanyolország
1970 - Und wenn die Welt vom Himmel faellt / Es ist nicht alles Liebe was man Liebe nennt (Amikor az ég a földre szakad/Nem minden szerelem, amit annak hívnak!), NSZK CBS
1971 - Ninna Nanna / Spero di svegliarmi presto, Japán
Zeneszöveg hozzászólások
Még egy hozzászólás sincs, tökéletes alkalom, hogy írj valamit!